Lastige situatie in de drogisterij
Advies van Etos winkelmanager over de continue uitbreiding en veranderingen van producten.
In een vorige editie van de “Lastige situatie in de drogist” spraken we Jan Erisman (winkelmanager van Etos aan de Kinkerstraat Amsterdam). Hij sprak over het feit dat klanten tegenwoordig altijd maar opzoek zijn naar aanbiedingen. Deze keer spreekt Erisman zich uit over een andere lastige situatie: de continue uitbreiding en veranderingen van producten. Benieuwd naar zijn aanpak en advies?
Waar loopt u regelmatig tegenaan in de drogisterij?
“De enorme hoeveelheid nieuwe producten. Elke week wordt het assortiment zo veel uitgebreid; het is een echte kunst om van alles op de hoogte te blijven. Daarnaast vinden er ook veel veranderingen plaats aan verpakkingen en toepassingen; ik schat een stuk of tien per week. Met name van de toepassingen is het – wil je goed advies kunnen geven aan een klant – zaak om te weten waar elk middel voor gebruikt kan worden.”
Is dat anders dan vroeger?
“Het is schreeuwen om aandacht voor de producten. Dan moet alles weer biologisch, nu moet alles weer vegan. Dit soort veranderingen gaat twee keer zo hard als vijf à zes jaar geleden.”
“Het is rennen om bij te blijven!”
Hoe gaat u met al die informatie om?
“Wijzelf werken met een groepsapp die puur gericht is op nieuwe introducties. Hierdoor blijft iedereen op de hoogte van de nieuwe artikelen, ook als iemand er een dag niet is of ergens anders mee bezig is. Het is rennen om bij te blijven, maar je moet wel, anders weet je straks niet meer wat je verkoopt.”