“Ik help de klant zoals ik zelf ook geholpen zou willen worden” – in gesprek met filiaalmanager Jennet van Lenthe
Viatris Connect sprak met Jennet van Lenthe over haar ervaringen binnen de drogisterij
Jennet van Lenthe uit Boekelo heeft in 1989 de stap van de parfumerie afdeling naar de drogisterij gemaakt en hier de beginselen van het vak geleerd. Vroeger las zij in de avonduren al bijsluiters en boeken over de werking van OTC producten. Viatris sprak met Jennet van Lenthe over haar ervaringen uit de dagelijkse praktijk.
Zou je ons over jouw carrière pad willen vertellen?
Na mijn werk op de drogisterijafdeling van de Vroom & Dreesman heb ik stage gelopen bij een DA drogisterij in Spijkenisse. Hier heb ik het voeren van verkoopgesprekken en andere kneepjes van het vak geleerd. In 1992 heb ik mijn middenstanddiploma, specialisatie Parfumerie, behaald en ben ik mijn carrière bij de Kruidvat begonnen. Al snel werd ik eerste verkoopster en daarna assistent filiaalmanager. In 1995 werd ik officieel tot filiaalmanager benoemd.
Bij welke filialen heb je door de jaren heen gewerkt?
In 1998 ben ik van Rotterdam naar Leusden verhuisd en heb ik 10 jaar in deze regio voor Kruidvat gewerkt. In 2008 ben ik teruggekomen naar Twente en momenteel ben ik werkzaam in het Kruidvat filiaal in Hengelo.
Wat heeft jou gedreven om in de drogisterijbranche te gaan werken?
Toen ik als bijbaantje op de parfumerie afdeling van de Vroom & Dreesman werkte, sprak de drogisterijafdeling die ernaast zat mij altijd al aan. Ik zag dat er hier continu gericht advies werd gegeven. Ik heb destijds de keuze gemaakt om verder te gaan in de drogisterijbranche en werk daar tot op heden nog steeds met veel plezier.
Waar krijg jij energie van?
De klant goed kunnen adviseren zodat hij/zij uiteindelijk met het juiste product en een tevreden gevoel naar huis gaat. Dat geeft mij energie! Ik verplaats mij altijd in de klant en help de klant zoals ik zelf ook graag geholpen zou willen worden. Daarnaast is iedere dag weer anders, dat houdt het werk ook leuk.
Wat vind je minder leuk aan je werk?
Ik vind het jammer dat de OTC producten in de vrije verkoop zijn gegaan. Hierdoor is het advieswerk een stuk minder geworden. Maargoed, dingen veranderen nou eenmaal door de jaren heen.
In hoeverre vind je het advies geven en de persoonlijke aandacht voor de klant belangrijk?
Hier hecht ik enorm veel waarde aan. De klant moet zich in de winkel op zijn gemak voelen en goed advies krijgen om de winkel vervolgens met een goed gevoel te verlaten. De sfeer in de winkel is heel belangrijk en deze maak je voor een groot deel zelf! Naast persoonlijke aandacht vind ik het ook belangrijk up-to-date te blijven als het gaat om ontwikkelingen zoals nieuwe producten binnen de branche.
Heb je tijdens je werk ooit iets opvallends of bijzonders meegemaakt dat je met ons wilt delen?
Ik heb in mijn beginjaren bij het Kruidvat de etalage zelf ingericht. Het was altijd een hele sport om deze er zo goed mogelijk uit te laten zien. Destijds werd ik door omliggende filialen uitgenodigd om ook hun etalages in te richten. Ik heb in die jaren meerdere malen een prijs voor beste etalage gewonnen!
Afsluitend zijn wij altijd benieuwd naar tips voor andere drogisterijmedewerkers. Welke tips zou je willen meegeven?
Die heb ik zeker! Orde, netheid en rust. Deze 3 punten dragen bij aan een goede werk- en winkelsfeer voor jou en iedereen om je heen.